İnşirah Suresinin Okunuşu
Bismillahirrahmânirrahîm.
1- Elem neşrah leke sadrek
2- Ve vada'na 'anke vizreke
3- Elleziy enkada zahreke
4- Ve refa'na leke zikreke
5- Feinne me'al'usri yüsren
6- İnne me'al'usri yüsren
7- Feiza ferağte fensab
8- Ve ila rabbike ferğab
Sesli Dinle
İnşirah Suresinin Anlamı
Rahmân ve Rahîm olan Allah'ın ismiyle.
1- Senin için bağrını açmadık mı?
2- İndirmedik mi senden o yükünü?
3- O sırtında gıcırdamakta olan (ve bu şekilde sana eziyet veren) yükünü?
4- Senin şanını yüceltmedik mi?
5- Demek ki, zorlukla beraber bir kolaylık var.
6- Evet o zorlukla beraber bir kolaylık var!
7- O halde boş kaldığında yine kalk yorul!
8- Ve ancak Rabbinden ümit et, hep O'na doğrul!
İnşirah suresi konusu
İnşirah suresi 94. sıradadır ve 30. cüzde yer alır. İnşirah kelime olarak "açılıp genişlemek, huzura kavuşmak" anlamlarına gelmektedir. Hz. Peygamber’in (sav) gönül ferahlığına ve huzura kavuşturulduğu bildirildiği için "İnşirah" adını almıştır. Bu sure daha çok "Elem Neşrah" adıyla bilinir.
Diyanete göre Elem neşrah suresinin konusu, Yüce Allah’ın Hz. Peygamber’in (sav) manevi lütufları özetlenmekte, her güçlükle birlikte mutlaka bir kolaylığın olduğu bildirilerek Mekke’de putperestlerin baskısı yüzünden sıkıntı çeken Peygamberimiz (sav) ile müslümanlara teselli ve ümit verilmekte; onlardan Allah’a ibadet ve itaatlerini sürdürmeleri istenmektedir.
İnşirah suresi tefsiri
Diyanetin tefsirine göre İnşirah suresinin 1. ayettindeki "şerh-i sadr" kavramı, "kalbin ilâhi bir nur ile Allah tarafından bir huzur ve sükûnet, bir rahatlık ile genişletilmesi" şeklinde açıklamıştır. Müfessirler bunu, ona indirilen vahyi anlaması, koruması ve peygamberlik görevini yerine getirebilmesi için kendisine verilmiş olan zihin açıklığı, mâneviyat yüksekliği gibi mânalarla da açıklamışlardır. Bazı müfessirler ise Duha suresinin devamı mahiyetinde olan bu ayetlerde, bir süre ara verilmiş olan vahyin yeniden başlamasıyla Hz. Peygamber’in mâneviyatının güçlendirildiğine değinildiği kanaatindedir.
Surede, 2 ve 3. ayetlerde, Resûlullah’ın belini büktüğü bildirilen "yükün kaldırılması" ndan maksadın ne olduğu konusunda yapılan açıklamalar içinde en zayıf olanı "günahlarının, hatalarının bağışlanmış olması" şeklindeki yorumdur.
Hz. Peygamber’in (sav) "adının ve sanının yüceltilmesi" ne müfessirler, Resûlullah’ın adının mukaddes kitaplarda zikredilmesini ve geleceğinin müjdelenmesini, kelime-i şehâdette onun isminin Allah’ın ismiyle birlikte yer almasını, gökyüzünde melekler, yeryüzünde müminler tarafından hürmetle anılmasını, Kur’an’da Allah’a itaatle birlikte ona da itaat edilmesinin emredilmesini örnek gösterirler.
Rivayete göre inşirah suresi inince Hz. Peygamber (sav), 5 ve 6. ayetlerde güçlüğün yanında kolaylığın da bulunacağının iki defa zikredilmesini göz önüne alarak, kendisine inananlara, "Müjdeler olsun! Size kolaylık geldi; artık bir güçlük iki kolaylığa asla galip gelemez!" buyurmuştu.