Fıkıh kitaplarında şeytan taşlamanın vacip olduğuna İslam alimleri ittifak etmişlerdir. Peygamber Efendimiz'de (Sav) Veda haccı sırasında şeytan taşlamış ve bu esnada hac ibadetinin yapılış şeklinin kendisinden öğrenilmesini istemiştir. (Müslim)
Hz. Peygamber'in (Sav) bir hadisi şerifi şöyledir;
"Ya Resulallah, bu taşları şeytana atmaktaki mükafatımız nedir?"
diye soran birine şöyle buyurmuştur;
"Bunun mükafatını, en çok muhtaç olduğun Kıyamette, Rabbinin katında bulacaksın!" (Taberani)
Dolayısıyla Hacı adayları şeytan taşlama ibadeti ile hem Hz. İbrahim’in, hem de Hz. Peygamber’in (Sav) sünnetini yerine getirmiş olurlar.
Şeytan taşlama neden yapılır
Hac ve umrede yapılan her ibadetin bir anlamı, bir ifadesi vardır. Örneğin say yapmak nasıl Hz. Hacer’in, oğlu Hz. İsmail’e su bulmak için Safa ve Merve tepeleri arasında yedi sefer gidip gelmesini ifade ediyorsa, Şeytan taşlamada Hz. İbrahim'in şeytana karşı koymasını ifade ediyor. Daha geniş manada anlamı aşağıdaki gibidir;
Şeytan taşlama Hz. İbrahim’i Allah’ın emrini yerine getirmekten alıkoymak isteyen şeytanın yine onun tarafından Mina’da taşlanmasının hatırasını yaşatmakta ve insanları daima günaha sokmaya çalışan şeytana karşı bir tür tepki ve direnmeyi temsil etmektedir. Hz. İbrahim, Kabe’nin inşasını tamamladıktan sonra Cebrail’in yol göstermesiyle ilk haccını yaptığı ve oğlu Hz. İsmail’i kurban etmeye götürdüğü sırada Mina’nın söz konusu üç yerinde önüne çıkan şeytanı taşlamıştır. (Müsned)
Ayrıca Müslüman için asıl maksat kendi içindeki şeytanı taşlamak ve ömür boyunca şeytana karşı olan mücadeleyi de ifade etmektir.
"Taşlamak ve Sefa ile Merve arasında say yapmak, ancak Allah’ın zikrini ikâme etmek için emredilmiştir." (Tirmizi)
Şeytan taşlama nasıl yapılır
Üç adet şeytan taşlama yeri vardır ve bunlar; Cemre-i Sağir (küçük şeytan), Cemre-i Vusta (orta şeytan) ve Cemre-i Kübra (büyük şeytan).
Hacı adayları, öncelikle Arafat’a, Arafat vakfesinden sonra Müzdelife’ye yolculuk ederler. Müzdelife’de vakfe yapıldıktan sonra, Camarat’ta şeytanı taşlamak için yeteri kadar taş toplanır. Taşlar toplandıktan sonra uzun bir yolculuk başlar. Mina’dan geçerek Camarat’a varılır. İlk gün sadece büyük şeytan taşlanır. Büyük şeytana yedi taş atılır. Taşları atmak için cemrelere yeteri kadar yaklaşılır.
Bayramın 2. ve 3. günlerinde, öncelikle küçük şeytana yedi taş atılır. Daha sonra orta şeytana yedi taş atılır. En son büyük şeytana yedi taş atılır. Böylelikle şeytan taşlama ibadeti tamamlanmış olur. Şeytan taşlanırken "Bismillâhi Allahüekber, rağmen li'ş-şeytân ve hizbih" duası okunur. Atılan taş yerine ulaşmaz veya uzağa düşerse, onun yerine başkası atılır.